RUS: Доктор Имре Земан из Университета МакМастера написал статью «Нужны ли границы культуре?» для IV Международного симпозиума «Человек в мире культуры». Нарушая все границы (статья еще не опубликована и, таким образом, недоступна для широкого обсуждения), я говорю, что культура не нуждается в границах, потому что она сама граница. Одна из ее неотъемлемых функций строительство границ: социальных, политических, юридических. Чтобы победить это, мы опять должны стать детьми. Дети принимают любое место как «пространство игры» - территорию активного креативного действия. Они не зажаты «обозначенностью места», т.е. его значением принятым в культуре. Они могут предложить сыграть в прятки прямо в центре многолюдной улицы или в магазине, или в зале горсовета. В процессе взросления, т.е. инкультурации, т.е. освоения культурных границ, значение места побеждает значение человека, который, собственно, придал значение месту. Субъект поглощается объектом. Возможен ли выход из этих границ? Возможно ли сохранить «культуру детскости»? Возможно ли вернуть однажды потерянную невинность?
ENG: Doctor Imre Szeman from McMaster University has written an article «Does Culture Need Borders?» for the IV International symposium «Man in the world of culture». Breaking all borders (the article has not been published yet and, thus, it is inaccessible to wide discussion) I say that culture does not need borders, because it is a border itself. One of its integral functions is construction of borders: social, political, legal. To fight it we should become children again. Children accept any place as «space of play» - territory of active creative action. They are not clamped by «designation of place», i.e. by its meaning accepted in culture. They can offer you to play hide-and-seek directly in the middle of a crowded street or in a shop, or in a city hall. During aging, i.e. enculturation, i.e. development of cultural borders, meaning of place defeats meaning of person who, actually, has attached a meaning to a place. The subject has been absorbed by the object. Is it possible to escape these borders? Is it possible to keep the «culture of childishness»? Is it possible to restore once lost innocence?
1 comment:
Hi Sasha,
You're certainly right: it's hard for us to remain alive to the possibilities of things--to keep ourselves open, free-spirited and joyous about thinking, writing, watching, reading, and so on. A perpetual challenge: the many challenges and responsibilities of scholarly life can make daily life tedious. Great post, Imre
Post a Comment